SEO konsult – IT konsult Göteborg – Stockholm,samt Wordpress webbyrå | ITBYGGARE.SE

Hitta alternativa sökord

Dela det här inlägget

Idag gästbloggar Johan Hummelgård (Skribentus.se) om att jobba med sökord inom SEO. Detta utifrån ”alternativa synonymer” och att ”bygga på varumärke”.

Sök brett och optimera smalt – By Skribentus

”Är man inte bäst på det ena – får man vara bättre på det andra”

Det är min filosofi gällande SEO. Min specialitet är att skriva texter och det är vad jag gör den största delen av dagarna. Men jag driver även en del affiliatesidor för att lära mig mer om SEO och för att få bygga något utifrån hur jag skulle vilja forma allt.

Jag kommer aldrig kunna gå om stora etablerade företag på marknaden – de har troligtvis SEO-företag som hjälper dem att nå dit de vill. Jag förlitar mig enbart på mina egna små muskler (med fokus på små). Men det går bra ändå och idag står affiliate för ca 25% av min månadsinkomst. Mycket tack vare att jag väljer mindre konkurrensutsatta branscher och jobbar smalt inom vissa områden. Jag tycker även mycket om att söka efter sökord och hitta ord och fraser som inte många andra har arbetat mot.

Idag ska jag beskriva lite hur jag jobbar med alternativa synonymer och varumärken.

Se efter alternativa synonymer

Oavsett om det handlar om en E-butik eller affiliatesida så vill ägarna av webbsidan synas högt på specifika ord och produkter. Redan i detta läge är det viktigt att se produkternas namn och verkligen jobba mot dessa. Skrev för cirka en vecka sedan ett blogginlägg  om lövblåsar med titeln ”Rätt ord och begrepp på rätt plats” där jag lyfte upp ett exempel med ett företag som valde att skriva om modellen 536Libx istället för Husqvarna 536Libx. Det är ytterst få som söker efter en produkt genom att enbart skriva in dess modellbeteckning. Söker du efter en S2 eller Samsung S2? Den som vill synas på en produkt behöver därmed benämna det med rätt namn. Men jag väljer ofta en annan väg.

Exemplet med hängmattan

Fatboy har en hängmatta som heter Fatboy Heademock. I genomsnitt är det 210 personer som söker på detta ord så självklart är det något som kan vara lönsamt att optimera mot. Detta inte minst eftersom de säljs för ca 4000kr st.

Det finns en rad E-butiker som säljer denna produkt som i både Title, Description, Bilder och Text har valt att lyfta fram Headdemock. Inte oväntat för att försöka synas på detta produktnamn.

Men när jag själv lade in Fatboy Hängmatta i utbudet på saccosäckar.se började jag undersöka om det fanns några alternativa ord att optimera mot. Att jobba som alla andra skulle inte ge mig någon större fördel. De större jättarna skulle i alla fall ligga före mig.

Anade att det var ett alldeles för svårt namn (heademock) och att fler sökte på hängmatta Fatboy eller liknande. Det var också sant. 1600 personer söker månadsvis på kombinationen Fatboy Hängmatta. Betydligt fler än som söker på produktnamnet. Varför då ens optimera mot produktens egentliga namn? Det är ca 8 gånger fler som söker på denna ordkombination än som söker på produktens riktiga namn.

Det finns mängder av ord, fraser och synonymer som kan användas så man behöver inte stångas med de stora för att få många besökare. Det är bättre att lägga ner ordentligt med tid på att hitta alternativ sökord. Inte bara via sökordsplaneraren utan även genom att söka på Google på ord som kan finnas i dess ”omgivning”

Bygg på varumärket

Att ranka före stora etablerade varumärken är inte lätt. Detta åtminstone inte på exakt deras namn. Fatboy är troligtvis det mest kända märket för saccosäckar. Ett märke som funnits på marknaden under flera år och därmed har en styrka i sitt ”Brand”. Att för mig försöka ranka etta på ordet Fatboy känns meningslöst. Visst finns det ganska många sökningar att slåss om men det är inte så jag jobbar. Jag slåss inte med de stora utan hittar egna vägar.

Väljer jag då att inte jobba mot varumärket alls? Jo. Men jag gör det genom att lägga till ytterligare ord. Fatboy är ett varumärke som tillverkar betydligt mer än bara saccosäckar. Så de som söker efter just en saccosäck kanske söker efter ”Fatboy Saccosäck”. Där ligger jag etta och det är iallafall 140 sökningar i månaden på just den frasen.

Genom att använda Adwords sökordsplanerare kan man hitta en rad liknande longtails där man kan utnyttja intresset för ett varumärke och fånga upp flera olika longtails kring detta varumärke.

För att återgå till lövblåsen som jag benämnde i början så söker det i genomsnitt 170 på ”Husqvarna Lövblås”. En fras som jag har som mål att ranka högt på. Att ranka högt på Husqvarna känns inte ens relevant. Men 170 sökningar är arbetsbart – i alla fall för mig.

Gå vidare med…

Om jag enbart skulle ge ett enda råd angående att jobba med sökords så är det ”Gör det ordenligt”. Det är grunden som hela huset ska stå på. Varför optimera mot ord som alla andra gör om det inte är värt besväret? Hitta longtails, hitta synonymer och hitta din väg till toppen.

Vill därför tipsa om artikeln ”8 sätt en Webbredaktör kan hantera Not Provided”. Den skrevs i början av 2014 av Christian Rudolf som driver SEO-företaget Topdog.se. Den är visserligen två år gammal och vissa begrepp har ändrats sedan dess. Exempelvis heter det väll inte längre Google Keyword Planner. Men bortsett från smådetaljer så radar han upp vägar att gå för att just hitta de ”alternativa sökorden”. Allt från Adwords sökordsplaneraren och Analythics till den mer udda Ubersuggest. Den sistnämnda har jag själv använt på just Saccosäckar.se och hittat flera sökord med några hundra sökningar som därmed självklart fått egna sidor riktade mot sig.

Lägg ner tid på att läsa om olika vägar att hitta sökorden. Lägg sedan ner minst lika tid på att hitta orden. Då spar du tid och energi när själva SEO-arbetet börjar. Så jobbar i alla fall jag.

Om Skribentus: Det sägs att ”En bild säger mer än 1000 ord”. Inom SEO är det tvärtom. Då är det text som dominerar. Det är den texten som levereras av Skribentus. Intervjuer, artiklar, blogginlägg, texter för content marketing eller kortare ”seo-texter”. Vi skriver det ni behöver – och lite annat.

För tillfället tar jag inte emot fler kunder. Tycker däremot mycket om att krydda mitt skrivande med något gästbloggsinlägg då och då. Hör gärna av dig om det vore av intresse.

Signa upp på vårt nyhetsbrev

Få nyheter och massa tips inom SEO och Wordpress

Mer att läsa

bli affiliate
Affiliate

Bli affiliate

Affiliatemarknadsföring är en marknadsföringsmodell där tredjepartsutgivare marknadsför en handlares varor eller tjänster och får en procentandel av försäljningen eller webbtrafiken som ett resultat. Det anses vanligtvis vara en viktig del av modern digital marknadsföring. Affiliate-marknadsföring tilltalar företag eftersom det tillåter dem att uppfylla sina marknadsföringsmål, och det gynnar affiliates genom att erbjuda möjligheten att göra

domänrea och webbhotellrea
Okategoriserade

Domänrea och webhotell rea du inte får missa

Varför bry sig om billiga domäner och webbhotell bäst i test egentligen? Det finns många anledningar till varför det är viktigt att hålla koll på: Chanserna att köpa billiga domäner och webbhotell när prisen är riktigt bra. Det är dumt att betala för mycket för domäner och webbhotell. Investera i rätt domän och sälj vidare

2 svar på ”Hitta alternativa sökord”

  1. Vad smart med alternativa sökord! Det gäller att tänka om och ta en annan väg med sökorden ibland. Tack för artikeln som tips, den var väldigt lärorik för mig som fortfarande är relativt ny på det här med SEO. 🙂

    Svara
  2. Vill man lyckas med sitt företag är det smart att ta en kurs i SEO eller anlita någon att göra jobbet. Man har så mycket att vinna på det i längden!

    Svara

Lämna en kommentar

Vill du ge Din digitala Marknadsföring en rejäl boost?

Skicka ett meddelande så kan vi titta närmare på vad vi kan göra för dig!

seokonsult teknikkonsult och marknadsföringskonsult stefan