| |

Bäst på sökmotoroptimering

Ända sedan jag var 14 år och lite pinsamt hade en blogg om dokusåpan Sunset Beach har webben och sökmotoroptimering varit en röd tråd i min vardag. På bloggen skrev jag dagligen recensioner om varje avsnitt och dagligen gick cirka 100 personer in och läste mina recensioner. Mestadels var det tjejer som läste och kommenterade mina inlägg. Sajten i sin utformning kallades inte då för blogg, vilket inte fanns 1994, utan sajterna kallades mer fan-pages. Sedan kom Bens Evans hemska tvillingbror Derek med i dokusåpan och därefter tog den slut.

Efter den kära fanpage tiden hade jag ett par år då jag testade lättare black hat SEO och var driven på piratforum.

Idag ser vi att fenomenet bloggande är enormt stort och vi kan översvämmas av information ifall vi vill det. Att fastna vid information på en blogg, läsa och dela måste haft stor betydelse på Googles algoritm och gissningsvis var det bland annat härifrån relevans och studier om länkkraft bakades in i Googles sökalgoritm.

Som med allt annat som blir för populärt så utnyttjas det av ondare krafter. Via mail får vi spam, Windows var väldigt drabbad av virus, något som aldrig drabbade Apple iOS eller Android. Men när iOS och Android senaste åren växt sig så stora har virus och skit hittat in där med i mängder. WordPress har blivit så otroligt populärt idag och nu kryllar det med virus, hack och skit där också.

Black Hat SEO lever kvar, för några dagar sedan var jag inne och kollade uppdrag hos Freelancer, där fanns bland annat uppdrag för den som är kunnig på SQL injection.

Genom att ha studerat micro-tjänster i Norge, Sverige, Tyskland och internationellt som Fiverr och SEOClerks så har jag sett både Black Hat SEO och mer legitima SEO tjänster.

Som med allt annat jag nämnde som blivit populärt och nedlusat med skit gäller samma sak inom sökmotoroptimering. Många ser snabba pengar och är mer hungriga på cashen än att leverera resultat och bra arbete.

Bäst på Sökmotoroptimering

Många företag inom sökmotoroptimering ger endast tips om vad som behöver göras inom on page optimering.

En del lämnar ute rapporter om hur arbetet framskrider. Sökmotoroptimeringen blir diffus för flera kunder.

För mig är sökmotoroptimering mer ett helhetsgrepp där sunt förnuft spelar väldigt stor roll.

Självklart kan ingen lova en exakt organisk placering på Google. Det finns ingen sökmotoroptimerare som känner till alla förändringar Google gör minst 500 gånger om året. Däremot kan vi som jobbar med sökmotoroptimering se tendenser genom att noggrant monitorera sökord, backlinks och ranking. Google Webmaster Tools ihop med Google Analytics är utmärkta verktyg att få ut värdefull information om hur en hemsida presterar i sökresultaten och vad som behöver förbättras.

Om jag själv skulle köpa sökmotoroptimering så kräver jag givetvis resultat, men jag måste även ha förståelse att rankning tar tid och det krävs mycket tålamod. Uppföljning om vad som händer och konkreta bevis är givetvis något som kunder ska kunna kräva.

Här är en checklista ifall ni ska köpa sökmotoroptimering online.

  1. Kolla upp om SEO konsulterna klarar av on page optimering och inte enbart ger tips, vill det sig illa står du med en rapport där massa uppgifter kräver att en webbyrå går in och gör förändringarna. Webbhotellet duger inte utan behöver uppgraderas. Denna punkten är som jag ser det ett knep för SEO konsulter att smita ifrån sitt ansvar och lätt kunna skylla på detaljer som gör att slutkostnaden ifall de ska genomföras hamnar skyhögt över SEO konsultens prislapp. Strukturen på en webbsida och dess innehåll är bara en bit i SEO pusslet, men en mycket viktig del.
  2. Begär att få resultat av arbetet, veckovis eller månadsvis. En SEO konsult som inte kan visa att resultaten i sökresultaten ger något är ingen seriös SEO konsult.
  3. Kräv aldrig snabba resultat. En SEO konsult som arbetar seriöst kan aldrig lova guld och gröna skogar inom ett par veckor, arbetet med sökmotoroptimering är krävande och det krävs tålamod från alla parter.
  4. Låt SEO konsulten göra sökordsanalysen. Utan denna punkten är det extremt svårt att nå ROI, Return On Investment. SEO konsulten ska kunna finna de sökord som driver försäljning.
  5. Kräv att SEO konsulten kan hantera språket på er hemsida. I Indien finns exempelvis 2000 SEO företag som lovar er det bästa och är snabba på att få betalt, men på Internet krävs idag relevans. Dåligt skrivna artiklar på knackig svenska kommer inte skjuta er sajt upp till toppen på Google. De bästa SEO-företagen är inriktade på kvaliteten på länkar kontra mängden länkar.
  6. Begär gärna referenser.
Genom att gå igenom punkterna så kommer ni komma fram till de som är bäst på sökmotoroptimering.

 
Vi erbjuder ROI baserad sökmotoroptimering

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *