Det vanligaste misstaget du kan göra i din online-verksamhet, är att välja alltför konkurrenskraftiga sökord.
Ett nyckelord med 20.000 sökningar per månad kan låta bra, men har du verkligen räknat ut den verkliga kostnaden för att ranka det nyckelordet?
Här är några exempel
Exempel 1.
Du riktar mot sökord med hög volym eftersom det ”passar” och du vill ha så mycket trafik som möjligt. Förståeligt!
Du spenderar 1000 kr varje månad på länkbygge. 6 månader senare har du bara kommit något närmare första sidan, men har ännu inte tjänat några pengar på sajten. Du har spenderat 6000 kr, men är fortfarande efter dina konkurrenter!
Exempel 2.
Du riktar in ett sökord med lägre volym i din nisch, men osäkerheten är stor vad sökordet med låg volym kan ge, eftersom det har färre sökningar än andra sökord du har sett.
Du bestämmer dig ändå för att rikta mot sökordet med låg volym. Efter att ha spenderat en mycket mindre summa når du 1a sidan på Google inom ett par veckor!
Nästa steg riktar du in ett annat sökord / sökfras med låg volym, och efter en enkel SEO-kampanj, har du det sökordet på sidan 1 också.
Du fortsätter i 6 månader och rankar 2 sökord per månad till en mycket lägre kostnad än vad enbart 1 sökord med hög volym kostar.
Du har 12 sökord på toppen av sidan 1, med en kombinerad sökvolym som är mycket högre än sökordet i exempel 1.
Du har sparat mycket pengar och redan fått investeringarna tillbaka många gånger om.
Eftersom du RANKAS nummer 1 på GOOGLE med 12 sökord!
Vilket scenario skulle du välja? Ganska uppenbart…