Idag gästbloggar Johan Hummelgård (Skribentus AB) på Itbloggen och han har valt att lyfta upp en ”gammal” nyhet som fortfarande är aktuell. Vi lämnar ordet över till Johan.
Hur syns du?
För ganska precis ett år sedan lanserades den första boken med fokus på SEO i Sverige. En bok som har fått extremt bra recensioner och som jag varmt kan rekommendera till alla som vill att deras hemsida inte bara ska vara snygg – utan att många även ser att den är snygg. Bokens titel avslöjar även lite vad SEO handlar om. Titeln är ”Guldläge på nätet- Sökmotoroptimering för alla” och visst är det tydligt att det idag är ett guldläge på nätet. E-handeln har ökat ca 10% ett flertal år i rad och detta i tider då övrig handel har svårt att öka sin omsättning. Det är online framtiden finns och det är därför SEO (Sökmotoroptimering) blir så viktig.
Guldläge på Nätet kan sägas vara en handbok i sökmotoroptimering och eftersom den är skriven på ett så enkelt och tydligt sätt kan alla ta till sig kunskapen som författarna förmedlar. Det är dessutom inte vilka som helst som satt sig för att bjuda på sin kunskap. Magnus Bråth skapade SEO-företaget Brath AB för några år sedan och idag är företaget ett av de största på svenska markaden. Det är han tillsammans med Michael Wahlgren (VD för Pineberry) som i denna bok går igenom grunderna inom SEO.
Behövs verkligen boken? Går inte all information att hitta online? Visst går det att hitta en mängd information om SEO på nätet. För mycket. Mycket av det som finns kan däremot kategoriseras lätt in under två kategorier. Antingen är det väldigt avancerad information som vänder sig till de som jobbar med SEO hela dagarna eller så är det åsikter/tankar och kunskap som blivit gammal.
Lär dig grunden i SEO i första hand. Gå sedan vidare genom att välja ut några få vägar att få information för ditt framtida SEO-arbete. Vägar som du kan lita på. För som vanligt gäller ”Allt som står på nätet är inte sant”. Extremt mycket som är skrivet är inte ens skrivet för att bli läst – förutom av Google. Fråga en SEO-skribent så får du veta.
Om Skribentus:
Johan Hummelgård har jobbat på Skribentus sedan 2004. Fokus på verksamheten är affiliate och att erbjuda texter inom SEO. Detta kan vara SEO-texter, spökbloggning, krönikor och Content som har fokus på att på att påverka sidor att synas bättre på Google. Hur texter påverkar detta? Läs ”Guldläge på Nätet” så förstår du.
5 svar på ”Hemsidan är klar – Men hur syns den?”
Har inte planerat att läsa boken, men inlägget fick mig att tänka om, Ganska fint skrivit!
Läs boken ni som inte redan har gjort det, sökoptimering är rätt avancerat=hög risk att bli lurad om ni ber fel person om hjälp med det
Hej! Visst går det att hitta det mesta (nästintill allt) på internet men låt det inte göra så att boken blir utrotad. Oftast är det i böcker mer strukturerade texter och det blå ljus som en online bok utstrålar är inte nyttigt. Men jag ska läsa boken så kanske blir min åsikt förändrad. Bara en extra fråga, borde inte hans bok endast vara utgiven som online bok eller är det för att få en större läsarkrets?
Har varit intresserad av SEO en tid, vet du var jag kan hitta boken?
Bra info!