För de som behöver ett enkelt och tydligt sätt att presentera sina produkter på i en E-butik är pluginet Woocommerce en stark rekommendation. Detta plugin är skapat just för att det ska vara enkelt att lägga in, beskriva och prissätta sina produkter och därefter även kategorisera och tagga dem så de blir enkla att hitta för de kunder som besöker E-butiken. Men Woocommerce passar minst lika bra för de som jobbar med affiliate. Kort sagt är det ett smidigt program för de som jobbar med många olika produkter. Du lär dig grunderna på mindre än en timme.
Vi ska idag låta företaget Skribentus få lyfta fram ett exempel och förklara hur de jobbar med woocommerce på en klassisk affiliatesida(provisionsbaserad marknadsföring) – Saccosäckar.se. Förhoppningsvis kan det inspirera fler att testa på detta multifunktionella plugin.
Plugin eller även tema?
Då Woocommerce enbart är ett plugin går det att ha som tillägg till ett de flesta Wp-teman. Däremot finns det speciella teman som är byggde av Woocommerce för att just passa dessa plugin. På Saccosäckar.se används StoreFront vilket är ett gratistema från detta företag. Fördelen är att man kan lyfta fram olika produktkategorier på första sidan och presentera dem där. Med inställningar på några minuter skapas en tilltalande och säljande landsida. Det är fördelen med temat.
Men efter att ha testat den funktionen insåg jag snart att konverteringen minskade och därför har jag byggt egen design på sidan. Därmed skulle jag kunna ha vilket tema som helst men har ändå valt att ha kvar StoreFront. Vill du göra det enkelt för dig layoutmässigt så testa fördelarna med temat eller ladda hem andra teman från Woocommerce med liknande funktion.
Lägga in produkter
Den största fördelen med Woocommerce är hur produkterna läggs in och hur flexibelt de sedan presenteras. För de som jobbar mer avancerat går det även att lägga in rabattkoder, ordrar m.m. Men tanken är nu att enbart se på grundfunktionerna och hur jag jobbar med dessa.
Varje produkt beskrivs med två texter.
I den första rutan skrivs en längre beskrivning. Jag skulle rekommendera ca 200 ord här. Var noga med detaljer gällande allt från material, storlek m.m. Tänk på att du skriver för kunden – och för Google. Så kopiera nu inte bara produktbeskrivningarna från leverantören utan skapa egna.
Den största fördelen med Woocommerce är hur produkterna läggs in och hur flexibelt de sedan presenteras. För de som jobbar mer avancerat går det även att lägga in rabattkoder, ordrar m.m. Men tanken är nu att enbart se på grundfunktionerna och hur jag jobbar med dessa.
Varje produkt beskrivs med två texter.
I den första rutan skrivs en längre beskrivning. Jag skulle rekommendera ca 200 ord här. Var noga med detaljer gällande allt från material, storlek m.m. Tänk på att du skriver för kunden – och för Google. Så kopiera nu inte bara produktbeskrivningarna från leverantören utan skapa egna.
Produktdata – Här väljs vad för slags produkt det handlar om. I detta fall alltså affiliate. Genom det får man flera möjligheter som passar detta val. I detta fall kan man lägga in artikelnr, utlänk, knapptext, ordinariepris och ev. reapris.
Kort beskrivning av produkten – Det är denna text som kommer att presenteras precis bredvid produkten. Den text som kunden läser först.
Produktkategori – Likt blogginlägg väljs olika kategorier på produkterna. Det är dessa kategorier som sedan går att lyfta fram på Landsidan om man använder den funktionen och ett tema som stödjer det
Produktetikett – ”Tagga” produkten. Dessa etiketter får sedan enskilda sökvägar.
Produktbild – Välj huvudbild för produkten.
Produktgalleri – Väl ytterligare bilder som illustrerar produkten
Presentera produkter:
Så här blir det sedan när produkten är inlagd – Se live här
Genom flera olika navigeringsmöjligheter kan kunden lätt hitta vidare till exakt den produkt som önskas. Detta genom navigeringen i toppen, kategorier, etiketter och nedan ”relaterade produkter”
Det som inte syns på bilden ovan är ”Relaterade Produkter” . Se bild nedan. Jag har själv valt att dessa ska synas på varje produktsida – vilket är produkter inom samma kategori. Möjligheten finns även att lägga till ”Du kanske även gillar…”. Det är produkter som du själv i så fall väljer ut och presenterar under den längre produkttexten. För min del tycker jag att det kan bli för mycket med både ”Relaterade produkter” och ”Du kanske även gillar” så jag har enbart valt Relaterade.
Kom ihåg att lägg beskrivningar i etiketter och kategorier
Då varje kategori och varje etikett får egna sökvägar är det en fördel att skapa egna texter och unika title/description på dessa. Här finns en viss nackdel som enbart går att lösa om man är insatt i CSS. Det är jag inte utan får nöja mig med vad som erbjuds. Bilden nedan är från kategorin Fatboy (Se live här). Kategoritexten är på 60-80 ord. Mer än så känns inte bra att lägga in eftersom det förskjuter produkterna för långt ner på sidan. Men samtidigt vore det bättre att kunna lägga in mer text. Detta genom att lägga in text under bilderna på kategorisidan eller etikettsidan. En lösning som inte finns i själva pluginet.
Men glöm inte att skapa introduktionstext för varje etikett och varje kategori. Med texten och unika title/description skapas betydligt bättre rankingmöjligheter.
Lägg till Yoast SEO!
Det finns en nackdel som blir löst om du även lägger in Yoast SEO. De produkter du lägger in har nämligen inte flexibilitet gällande Title och Description. Men genom att lägga in Yoast Seo skapas den möjligheten. Själv testade jag med All in One SEO först eftersom det fungerar bra på andra webbplatser. Men när det kommer till produkter i Woocommerce var inte All in One kompatibelt – vilket Yoast är.
Widgetlösningar
En annan fördel är de olika möjligheter som detta plugin skapar gälande widget. Exempel är:
”Nyligen visade produkter” Visar upp den produkt som senast besöktes
”Slumpmässiga produkter” Visar upp ett valfritt antal av produkterna i butiken
”Mest använda produktetiketter” Visar de etiketter (taggar) som använts mest
”Sökfunktion” Visar då enbart svar gällande produkter på sidan. Jämfört mot klassisk sökfunktion i WP som visar alla sidor som är relevanta sökningen.
”Topprankade produkter” Då alla produkter kan betygsättas av kunderna kan de även rankas utifrån detta i widget.
”Senaste recensioner” Se ovan.
”Prisintervall” Kunden kan välja att visa produkter inom ett speciellt prisintervall
Med mera…
Men…
Om du besöker Saccosäckar.se kommer du att märka att alla bilder på första sidan är utlänkar. Därmed kommer inte besökaren ner på de olika kategorier och tag-grupper som byggts upp. Varför? I detta fall handlar det om konvertering på affiliatesidan. Men det tar vi någon annan gång. Vill du se de olika kategorierna så klicka i menyn eller i widget. Då når du fram.
Se mer hur sidan är uppbyggd på Saccosäckar.se
Läs mer om och ladda hem Woocommerce eller StoreFront
1 svar på ”Woocommerce – Ett plugin i praktiken”
Det låter intressant detta. Har inte riktigt tänkt så mycket på att skaffa en webbshop men nu när det verkar vara så här simpelt? Så kanske man ska tänka en extra gång på det 🙂