Här tänkte vi beskriva lite om vad ITIL är. ITIL är något som ofta flera företag kräver eller ser som meriterande när man söker arbete hos dem. Framförallt är det extra viktigt med ITIL i större organisationer, men börjar bli mer och mer förekommande i mindre organisationer med eftersom alla kan ta till sig ITIL och dra till sig värdet av att arbeta enligt detta.
Materna Sweden presenterar ITIL – Värdet av att arbeta med Best Practices
https://www.youtube.com/watch?v=ite0uHBXhIA
Först dessa förkortning. Vad står egentligen ITIL för?
Svar: ITIL är förkortning av IT Infrastructure Library
ITIL är det mest accepterade ramverket till IT service management i världen och består utav en ram av bästa praxis som tagits fram från både den offentliga och privata sektorn internationellt. Den beskriver hur IT–resurser bör organiseras för att leverera affärsnytta, dokumentera processer, funktioner och roller för IT Service Management (ITSM).
ITIL innehåller detaljerade processbeskrivningar, flöden, framgångsfaktorer, mätetal och genomförande, samt vägledning som organisationer kan anpassa för att få dem att fungera i sin miljö.
Varje enskild process har ett dokumenterat värde i verksamheten, och kan antas individuellt. (Men de är mycket närbesläktade och vissa processer är svåra att anta isolerat.)
ITIL är inte längre en förkortning utan ägs som ett varumärke som från början var en förkortning från ”Information Technology Infrastructure Library” där Library finns eftersom en ganska stor samling av böcker fokuserar på specifika processområden. ITIL uttalas oftast ”eye-till”.
Redan 1980 när jag föddes dök behovet upp då den brittiska regeringen fastställde att kvalitetsnivån för IT service inte höll måttet. The Central Computer and Telecommunications Agency (CCTA) fick i uppdrag att utveckla en ram för effektiv och ekonomiskt ansvarsfull användning av IT–resurser.
År 2000 blev CCTA en del av den nybildade Office of Government Commerce (OGC). Samma år började Microsoft använda ITIL som grund för att utveckla deras egenutvecklade Microsoft Operations Framework (MOF).
År 2005 etablerades ISO 20000 som den internationella standarden för IT Service Management. Till skillnad från ramar, som fokuserar på vägledning och metodtips, är ISO 20000 en standard som organisationer kan certifiera (ungefär som ISO 9000 för tillverkning).
I maj 2007 publicerades version 3 av ITIL. Detta antog mer av en livscykelinriktad syn på service management, med större betoning på det affärsintegration.
Ytterligare uppdateringar har gjorts under sommaren 2011 för att korrigera fel som svar på granskares feedback, avlägsna inkonsekvenser och förbättra tydlighet och struktur.
ITIL är inget verktyg!
Du kan genomföra många aspekter av ITIL med hjälp av verktyg, men verktyg behövs inte. I små organisationer kan enkla mallar och kalkylblad vara allt du behöver. Om organisationen är större, kan du behöva hitta lämpliga programvaruverktyg. Det finns ingen regel att du måste genomföra allt.
Det finns ingen regel som säger att du måste genomföra hela ITIL–modellen på en gång. Många organisationer genomföra ITIL i etapper under en viss tidsperiod.
ITIL går certifiera i 4 olika nivåer
- ITIL Foundationnivån – Denna nivå innebär att du förstå villkoren och har en grundläggande kunskap om ITIL modellen.
- ITIL Intermediatenivå – Certifieringen införs fem verksamhetsområden eller faser av ramen ITIL.
- ITIL Expertnivå – Certifieringen är en avancerad certifiering som sträcker sig både på bredden och djupet av din ITIL utbildning. ITIL Expert certifiering är en förutsättning för ITIL Master certifiering.
- ITIL Master – Certifieringen visar en förmåga att tillämpa ITIL ramen i verkliga situationer. ITIL Master omfattar alla ITIL principer och processer i de tre första certifieringarna.
Här kan ni se mer vilka böcker som ingår i biblioteket för ITIL >
Klicka här!
Att genomdriva ITIL är inte helt lätt även om ITIL används av tiotusentals organisationer över hela världen. Människor kommer att klaga på att göra saker annorlunda än de gjorde tidigare. Du behöver en stark sponsor för att driva igenom förändringen.
Företag som vill använda ITIL kan följa de övergripande riktlinjerna och sedan utveckla mer detaljerade processer som passar den enskilda organisationen.