Det har påståtts mycket hit och dit om olika SEO sägner som behöver följas vilka inte alls tillhör verkligheten 2015.
Jag går här igenom 9 gamla SEO skrönor som vi kan skrota.
- Du måste lägga till din nya websida på Google för att hamna i sökresultaten. Svar: nej, jag lägger aldrig till några sajter i Googles inbyggda submit / add an URL. Ingen behöver berätta för Google att vi finns på nätet, Google hittar oss ändå.
- Jag behöver fler backlinks än innehåll på min hemsida! Svar: Innehållet är alltid viktigare än backlinks. Alldeles för ofta när företag vill anlita någon för länkbygge så fokusera de på kvantitet istället för kvaliteten som levereras. Efter Penguin uppdateringen kan faktiskt kvantitet av backlinks skada mer än de gör nytta. Fokusera hellre på att skriva bra innehåll till din sajt eller anlita någon som gör det åt dig. Därefter kan ni ordna kvalitetslänkar med bra spridning från High Authority Domains. Allt innehåll som ni skriver kan sedan användas i bloggar, landningssidor, gästinlägg osv.
- Vi måste använda oss av HTTPS? HTTPS finns med i Googles sökalgoritm, det stämmer bra, HTTP Secure. Om du enbart har http så kan vi ponera att du tappar i rankning. Men https är en lättviktigare globalt och därför har inte https så stor betydelse ännu, utan det finns mycket viktigare SEO punkter att fundera på.
- Vi måste fokusera på Meta descriptions för att hamna bra till i SERP? Det stämmer att meta descriptions är de rader som visas på Google i sökresultaten (SERPs), men vid sökningar använder sig inte Google av att titta på Meta description speciellt mycket. Google gick redan 2009 ut med att meta descriptions inte har någon bärande faktor. Å andra sidan är meta descriptions viktig för de som söker er och ser den lilla textraden på Google, läser de raden och inte gillar den så klickar de din sajt förbi.
- Nyckelorden måste placeras överallt! Visst det är viktigt att placera nyckelorden på rätt ställe, men det får aldrig uppfattas som nyckelorden på en hemsida är placerade där enbart för sökmotorerna. Nyckelorden skall vara placerade där de är för läsarna och detta kommer bli mer och mer viktigt allteftersom googles bot blir allt smartare. H1 taggen är viktig, men sökmotorerna är smartare idag än att stirra sig blinda på H1 taggar.
- Ju fler sidor desto bättre? Helt logiskt borde det vara så eftersom vi kan få plats med väldigt många nyckelord och väldigt många sidor blir indexerade. Bara för att vi har flera sidor indexerade behöver det inte innebära att vi får kvalitetsbesökare till våran sajt. Posta det mest relevanta där innehållet är som bäst.
- Lokal SEO är inte viktig. Detta är verkligen nonsens. Lokal SEO växer nonstop, vi delar plats vart vi befinner oss hela tiden och sökmotorerna kontrollerar också vart vi befinner oss vare sig vi vill eller ej, spelar ingen roll om du är inloggad på gmail eller ej. Google Pigeon algoritmen kom 2014 som fokusera på att ge rätt innehåll till rätt plats där du befinner dig. Detta innebär att sökningar i Stockholm kan ge helt annat resultat än sökningar i Göteborg.
- Minisajter och redirects till huvuddomänen är bra SEO. Vi får inte glömma av att sökmotorerna är väldigt avancerade i dagens läge, de ser givetvis att du står för huvuddomänen och de mindre domänerna. Det här med Doorway sites har Google redan börjat bestraffa från i år. Satsa även här på kvalité och bra innehåll, bygg på djupet istället för bredden så kommer du lyckas bättre med satellitsidorna.
- Google kommer aldrig upptäcka ifall jag har dåliga backlinks? Detta kommer verkligen Google absolut se, se bara på Panda algoritmen, Penguin algoritmen och Hummingbird algoritmen. Din sajt kan bli bestraffad / penalized av Google om överdrivet många dåliga sajter länkar till dig.