Tänkte vi ska gräva djupare i ämnet Sociala medier och dess påverkan – SEO.
Google har offentligt förklarat att de inte tar hänsyn till sociala signaler i deras sökalgoritm. Det vill säga antalet gillar du får på en Facebook-post eller antalet gånger din sida twittrades eller retwittrades har inte någon direkt inverkan på Googles ranking på sidan.
Det skulle vara väldigt enkelt att ranka upp en sajt på Google ifall Google tog hänsyn till antalet gilla eftersom det finns mängder med webbplatser som seoclerks och 50lappen där man lätt kan köpa gilla, följare och visningar med mera.
På seoclerks kan man exempelvis köpa visningar, gilla och följare för endast $1 cirka 13 kr med avgiften. Skulle Google då ta hänsyn till signaler i sociala medier så hade sökresultaten sett helt annorlunda ut på Google, lita på mig. 😉
Däremot finns det ingenting som talar för att en väl genomtänkt social media strategi kommer innebära någonting negativt för sökresultaten på er webbplats. En spridning via sociala medier gör att era produkter eller tjänster belyses väl. Nyheter om produkter och tjänster kan få delningar och därigenom trafik och även delningar på andra bloggar osv.
En delning med verkliga sympatier och engagemang kommer naturligtvis också att resultera i det Google rankar – länkar till er sajt. Det är mycket svårare att förfalska en sådan spridning med länkar än en tummen upp eller sociala medier förfalskning eftersom Google har sin eminenta motor och algoritmer som uppdateras cirka 500 ggr per år. Den sökmotorn upptäcker lätt förfalskningar av länkar.
Sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram, Google+ osv har givetvis hög auktoritet och därför är det lika viktigt att ha länkar från dem som exempelvis Wikipedia, stora nyhetssidor, Mynewsdesk eller andra sajter med hög auktoritet.
Tips: När du skapar ett inlägg eller tweet, se till att använda relaterade och populära hashtags. Det gör så att dina inlägg dyker upp i sökresultaten från sociala webbplatser och ger mer engagemang och besökare.
Oavsett om det är ett inlägg på Facebook eller en Tweet, se till att vara helt säker på att alltid inkludera en fantastisk bild som verkligen fångar uppmärksamheten. Text är inte tillräckligt! Statistiken har visat att tweets och delningar med bilder får mer än tre gånger så många åsikter och interaktioner. På sociala medier konkurrar vi om folks uppmärksamhet på sina tidslinjer, därför är det viktigt att visa något exceptionellt.