Livet går mycket ut på tester och utmaningar. Jag älskar att testa mig fram hur Google fungerar i olika situationer. Nu har jag provat på en reconsideration request som det så fint kallas hos Google.
Domänen som var införskaffad hade tidigare använts som en Nike återförsäljningsdomän eller förfalskningar av Nike skor, passa er för dem. Jag byggde upp domänen legitimt och skapade även twitter konto och fb konto för att den skulle bli mer auktoritär. När jag sedan provade på att använda domänen i Adwords så fick jag upp följande information
Boom, här finns inga förfalskade varor, den följer riktlinjerna för webbansvariga och kör tillåten användning av annonsnätverket, samt webbplatsen bryter inte längre mot Googles policy.
Domänen är en så kallad expired domain och har av sin tidigare ägare blivit drabbad av en manuell granskning som lett till svartlistning. Se till att aldrig tappa era domännamn för man vet aldrig vad den nya ägaren kommer göra med domänen, är mitt råd.
10 juni skickade jag in en enkel reconsideration request
Svaret dröjde till 30:e juni
Tänk er då om detta vore en verksamhetskritisk domän. Först tar det 20 dagar innan Google tittar på sajten och sedan behöver ni göra om reconsideration request/omprövningsförfrågan, så att ni lägger ner oerhört mycket arbete och i detalj förklarar vilka justeringar som ni gjort, även om ni kanske aldrig gjort något fel från början, utan endast råkade snappa upp en domän som någon med onda avsikter använt.
Det gäller att smöra rejält för att få igenom en omprövningsförfrågan hos Google. Här finns exempel på hur ni ska skriva reconsideration requests!
Själv, vet jag inte om jag ska försöka göra om proceduren mycket noggrannare, eller helt enkelt droppa domänen, detta var ju bara ett test och domänen betyder inte ett skvatt. Vi får se, kanske gör ett nytt försök och återkommer. 🙂