All data som vi kan få tag i kommer ifrån Google när en sökordsanalys görs, det finns inga andra som har samma makt som Google på data.
Det finns sedan flera SEO verktyg som sedan drar nytta av information som kommer från Google och presenterar data över sökord på olika sätt.
Om du använder Google sökordsplanerare som är ett bra och fritt verktyg för sökordsanalys så behöver du vara medveten om vissa saker. Vi ska dock vara medvetna om att Google krypterar sökdata och att de igenom sökordsplaneraren även har börjat gömma en del sökord, vilket gör att ni kommer gå miste om värdefull data. Du som använder Google Analytics har säkert sett att keyword report visar ’not provided’ mer och mer. Det är viktigt att ta reda på vilka de här not provided sökorden är, eftersom ni är rankade på dem och de kan ha öka er konverteringsgrad vid optimering. Om ni lyckas få fram sökord som är not provided finns möjligheten att optimera de sökorden och öka er konverteringsgrad mycket. Ni som i Google Analytics ser ’not provided’ från 20% till 50% av de organiska resultaten rekommenderar vi att verkligen ta reda på vilka sökord som gömmer sig här.
Här kommer vi gå igenom 5 viktiga tips om hur du hanterar olika situationer i Googles verktyg och ökar er konverteringsgrad.
1. Hitta gömda sökord
Det enklaste sättet att hitta ’not provided’ sökord är att logga in i Google Search Console. Härifrån går ni till Search Traffic -> Search Analytics.
Du kommer att se ett urval av sökord som kan filtreras efter olika kriterier. Den enda begränsningen med att använda Search Console är att uppgifterna endast lagras i tre månader, så du måste ganska regelbundet kontrollera och spara undan din sökordsdata.
Ett annat alternativ är att helt enkelt köpa sökordsdata, vilket förmodligen är det Google siktade på när de implementerade not provided. Genom AdWords kampanjer för riktade sökord har du möjlighet att upptäcka nya expansionsmöjligheter . Som en tumregel bör du optimera din webbplats för sökord som har high impression rates. Du kan visa sökordsinformation från Matchade sökfrågor rapport i AdWords.
Ett tredje alternativ är att använda ett rankingverktyg och därigenom spåra specifika sidor med riktade sökord. Om du redan vet vilka sökord du riktar med en viss sida, kan du använda den här informationen till din fördel. Lägg till Google.se som källan för att ta reda på exakt hur mycket trafik Google skickar till dina sidor.
2. Kombinera sökordsplaneraren med andra verktyg
Säg att ditt sökord är ”köpa solglasögon”. Använder du Google sökordsplanerare för att få sökordsförslag så kommer ni få väldigt många förslag, hela 641 st sökord i skrivandets stund.
Om du sedan går till Google och gör en sökning på ”köpa solglasögon” så kommer Google Suggest ge dig förslag.
Köpa solglasögon på nätet exempelvis kan du sedan lägga i sökordsplaneraren för att hitta nya förslag som inte visades första gången.
Kombinera även sökorden i andra smarta verktyg som exempelvis SEMRush för att få ut jämföra data på exempelvis köpa solglasögon och extrahera mer data. Det som är smart med Semrush är att du direkt får en överskådlig bild och de organiska resultaten.
3. Hitta sökord med peak
Nya sökord kommer hela tiden, exempelvis kan vara de årliga sökfraserna ”bästa bantningsmetoden 2017” osv, eller kanske nya teknikprylar. Medelvärdet på antal sökningar i Google sökordsplanerare är därför inte helt tillförlitligt.
De flesta nischer har inte en konsekvent sökvolym året runt.
Samma gäller för sökord. Om du för muspekaren över den lilla ikonen vid sökordsresultat i sökordsplaneraren så ser du en liten graf pop-up som ger dig sökvolymerna för sökordet över tid
Köpa solglasögon är ett väldigt bra exempel, det är väl endast jag som köpt sådana nu under vintern eftersom jag opererat ögonen 🙂