Microsoft kritik på garantiärende Surface

Min surface fick displayen förstörd för ett par veckor sedan. Jag åkte direkt till Inet och frågade vem som kan laga en krossad display på Surface, tyvärr fick jag svaret att det tar flera veckor ifall de ska sköta kontakten med Microsoft som själva behöver laga display på denna enheten. Efter jag hört med Inet så ringde jag Microsoft, vilka skickade runt mig på massa olika avdelningar till jag slut hamnade hos Surface support med en engelsktalande man med östeuropeisk brytning. Han sa att de kommer göra ett undantag och låta ärendet gå på garanti, om jag godkänner villkoren vilka var att det tar 5-8 veckodagar innan de bytt ut datorn, samt att jag inte fick skicka med någon tillhörande utrustning. Surfacen ska skickas med UPS. UPS har väldigt smidiga paket för exempelvis iPads och Surface, där enheten svävar på en hylla i kartongen. UPS levererade min trasiga Surface till Tyskland på mindre än ett dygn.

5 veckodagar gick och jag hör ingenting av Microsoft, 6e dagen fråga jag min kontaktperson på Microsoft om min utbytta Surface är på väg att levereras tillbaka till mig. 5-8 business days svarar han kort, har du inte hört något inom 2 dagar så kontakta mig igen. Jag hade 8e dagen fortfarande inte fått någon uppdatering från UPS att de levererat tillbaka Surfacen. Dag 9 ringer jag Microsoft Surface support och de hävdar då att Surfacen blivit skickad till mig, men inte helt säkra, utan tjejen som svara fick fråga sin kollega. Jovisst sa kollegan en ny Surface har skickats tillbaka till dig, det är dock konstigt att UPS inte registrerat att den skickats. De säger att de måste gå till botten med ärendet och eskalerar ärendet, som det så fint heter.

Dag 10 ringer Microsoft Amsterdam och säger att jag fått ny kontaktperson där, men Surfacen ska skickas från Tyskland. Han vet varken vart den håller hus, eller kan ge mig uppdatering om ärendet. Ni är försenade 2 dagar och det kostar mig pengar varje dag utan mitt arbetsredskap. Vi har en överenskommelse om max 8 arbetsdagar, sa jag besviket. Det är dags för er att reda ut vart min dator håller hus, och ersätta mig för er försening. Självklart har kontaktpersonen inte befogenheter att utlova kompensation, men lovade fråga sin överordnade.

Att ett så stort företag har så bristfälliga rutiner och lyckas slarva bort en hel enhet är för mig helt oförklarligt.

Mottaget fredagen den 13:e

fredagen-den-13e

Återstår att se hur det här ärendet blir upplöst..

 

Uppdatering augusti 2016:

Jag får revidera all kritik till Microsoft. De har verkligen försökt lösa problemet med min försvunna Surface och jag fick en ny efter cirka en månad. Utöver det har de försökt kompensera mig på olika sätt genom att skicka tillbehör, så därför anser jag Microsoft lyckats vända mig från en missnöjd kund till en nöjd kund! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *